Lean prioritisation

Veel product owners hebben moeite met prioriteren/prioriseren prioriteiten stellen. (Ik heb voornamelijk moeite met het correct schrijven van het werkwoord 😉 )
Er zijn heel veel technieken om prioriteiten te stellen. Van Hippo (Highest Paid Person’s Opinion) tot het Kano Model of een money game. Wat ik eigenlijk het belangrijkst vind, is de waarde van een product afzetten tegen de complexiteit/effort. Je krijgt dan vier kwadranten.

  • Hoge waarde/kleine effort had je gister al moeten bouwen. Aan de slag dus!
  • Hoge waarde/grote effort. Als je besluit ze te gaan doen, probeer deze dan in kleine stukken te hakken waardoor je zo snel mogelijk waarde kan toevoegen.
  • Lage waarde/kleine effort features kunnen nuttig zijn om opdringerige stakeholders tevreden te stellen of omdat developers het leuk vinden om eraan te werken.
  • Lage waarde/grote effort kan je meteen doorstrepen.

Dan is natuurlijk de volgende vraag: hoe bepaal je de waarde van een feature/product? In het algemeen kijk ik naar de revenue potential, de toename van efficiency, de schaalbaarheid en naar de eerder genoemde Cost of Delay. Maar er zijn nog meer factoren. Draagt het bij aan de brand awareness? Helpt het bij het acquireren van nieuwe klanten of het behouden van bestaande?
Meer erover lezen? Hier is de link